De multe ori, tare mă mai necăjesc cu şcolile şi stiu sigur că nu sunt singura. Mă revoltă culegerile folosite prea mult şi la prea multe discipline, pe motiv că manualele sunt slabe, ceea ce e foarte adevărat. Mă revoltă profesorii care dau lucrări cu subiecte făcute mult peste nivelul clasei, astfel încât notele obţinute să fie foarte mici şi apoi să arate cât sunt ei de mărinimoşi acordând fiecărui elev câte un punct sau chiar două…în plus. Mă revoltă profesorii care nu vin la ore, directorii care nu mişcă nimic când află despre asta. Sau profesorii ce vorbesc în barbă, mormăind acolo lucruri doar de ei înţelese.
Şi mai pot da exemple, dar mă opresc, la fel cum am făcut şi în partea întâi a acestui articol, cea dedicată profesorilor de ieri.
Pentru că astăzi vreau să continui cu dascălii buni pe care i-am întâlnit ŞI în vremurile actuale. Nu am prea scris pe blog despre învăţătoarele lui Mihnea, pentru că la vremea aceea părinţii clasei ar fi crezut că le „perii” pe doamnele. Aşa că am aşteptat să termine ciclul, că să vă pot spune cu toată sinceritatea şi detaşarea, că mai există dascăli buni şi astăzi. Chiar foarte buni, o să vedeţi!
Pe mine mă doare indiferenţa, desconsiderarea şi uneori chiar răutatea vorbelor pe care le aud despre cadrele didactice. Nu sunt toate meritate, uneori şi părinţii bat nişte câmpi….
Astăzi doresc să vă povestesc cîteva dintre lucrurile ce m-au impresionat la două doamne învăţătoare ale zilelor noastre.
Ceea ce intr-adevăr putem face noi, părinţii, este să ne informăm din timp şi să alegem pentru copilul nostru o învăţătoare foarte bună.
În continuare, urmează partea a doua din articolul din revistă, dedicată doamnelor învăţătoare Nastasia Rada şi Maria Burduf.
2011, un oraş pitoresc din colţul opus al României
Datorită unei conjuncturi familiale, am locuit un an într-un frumos oraş din nordul Moldovei, exact când Mihnea o pornea pe drumul de şcolărel. Din toată perioada petrecută acolo, cea mai mare surpriză a fost învăţătoarea lui. Rar am fost atât de impresionată de un cadru didactic, deşi am văzut câţiva, căci am fost şi eu profesor, odată, demult.
Când am mers să îl înscriem, am remarcat panoul cu diplomele câştigate de foştii elevi la o mulţime de concursuri naţionale şi internaţionale. În prima zi de şcoală a organizat o deschidere ce m-a înfiorat şi pe care nu o voi uita vreodată. Apoi am observat dedicaţia profesională mult peste medie. Deşi erau atât de micuţi, doamna lucra cu ei în fiecare zi câte o oră în plus. Gratuit, se înţelege, că altfel nu era ceva ieşit din comun. Din cele cinci zile, trei lucra cu cei buni şi două cu ceilalţi. Pe primii îi pregătea pentru concursuri, iar pe ceilalţi dorea să îi ajute să progreseze. Şi asta cu toate că era suficient de ocupată, întrucât pregătea la matematică elevii centrului judeţean de excelenţă.
Dar cel mai mult m-a uimit propunerea pe care ne-a făcut-o în prima şedinţă cu părinţii din cel de-al doilea semestru. Ne-a anunţat că începând de a doua zi, orice părinte poate veni să asiste la orele dumneaei, în orice moment poate şi doreşte. Poftiiim?!? Aşa ceva nu am auzit niciodată într-o şcoală de stat, nici înainte şi nici de atunci încolo.
Desigur că m-am dus şi desigur că am văzut o oră excelentă. Nu este uşor să lucrezi cu copiii, cu atât mai mult cu bobocei. Cu toate acestea, participarea şi implicarea lor la oră era exemplară. Nu a fost elev să nu răspundă ceva şi nu a fost minut pe care copiii să-l piardă. Foarte mulţi erau cu mănuţele ridicate şi atenţia lor era în totalitate acolo. Remarcabilă oră, remarcabilă doamnă, pe cuvântul meu de fost profesor.
2012 şi revenirea în Bucureşti
După anul petrecut pe domoalele plaiuri moldave, am revenit în tumultul capitalei, la vechile locuri şi rosturi. Am hotărât să nu înscriem copilul la vreo şcoală centrală, renumită, considerând mai important să căutăm o învăţătoare bună în apropiere. Aşa că am mers la şcoala cea mai apropiată de casă, preferând să ii oferim copilului timp de joacă în loc de ore în trafic.
Şi nu am greşit, noua doamna învăţătoare ( care de fapt era prima, căci înainte de plecarea din Bucureşti, noi îl înscrisesem pe Mihnea în clasa dumneaei) fiind un alt pedagog cu har. A lucrat deosebit de frumos cu copiii, i-a condus cu măiestrie tot ciclul primar şi a reuşit să le creeze o bază foarte bună de noţiuni. Cu alte cuvinte, i-a pornit foarte frumos în viaţă!
Ce a fost special la doamna noastră din Bucureşti? Mi-a plăcut importanţa acordată scrierii corecte, exemplele şi explicaţiile din fiecare text. Mi-a plăcut cât de frumos şi logic le-a desluşit tainele matematicii. Mi-a plăcut în mod cu totul deosebit faptul că le dădea teme foarte rezonabile. A înţeles mereu importanţa jocului pentru copii şi a făcut în aşa fel încât aceştia să aibă timp şi de joacă după-amiaza. Mare lucru, nu-i aşa?
Ce m-a impresionat cel mai şi cel mai tare, a fost faptul că a observat talentele copiilor şi s-a străduit să îi orienteze mai departe, în concordanţă cu acestea.
În cazul nostru, cel puţin, a fost nevoie şi de insistenţe. Fiind vorba de arte plastice, aveam temerea că este prea devreme să începem acest drum şi, de fapt, chiar mă temeam să îl parcurgem. Cu tact, căldură şi înţelegere mi-a demontat fiecare argument. Iar astăzi, atât noi, părinţii, cât şi fostul elev, îi mulţumim din suflet pentru sfaturile foarte bune!
Cam acestea sunt cele mai grăitoare exemple personale de dascăli care-şi fac meseria cu pasiune, cu dragoste şi responsabilitate faţă de copii, indiferent de vremuri, de greutăţile lor si de criticile aduse sistemului.
Transmit un gând pios de mulţumire şi recunoştinţă fiecăruia dintre aceştia şi fiecărui profesor din ţara asta, care pune suflet în ceea ce face. Chiar dacă pe băncile şcolii ne mai şi plictisim uneori, chiar dacă efortul e prea mare alteori, la început şi la sfârşit de an şcolar sufletul ne este înduioşat de amintiri şi măcar în gând sper că aveţi cui transmite o simplă mulţumire.
Nu sunt toţi memorabili, dar fiecare purtăm în suflet câţiva dintre ei. Câţiva dintre cei care ne deschid orizonturi şi perspective, ne despică firul cunoaşterii şi încearcă să ne înveţe cum să îl reîmpletim în felul nostru.
Să le mulţumim, zic!
———————————————————–
Va multumesc pentru ca imi sunteti alaturi!
Dacă vă place ce citiţi aici, dacă vă e de folos sau vă impresionează cu ceva, vă puteţi abona la blog în casuţa de abonare din dreapta sus) sau puteţi da un like paginii de Facebook a Blogului de familie.
Am rude dascali. Am prieteni dascali. Din aia ce peste 10 ani vine elevul si ii multumeste ca i-a invatat meserie. Una din prietene mi-a povestit cu emotie cum o fosta eleva (a predat lucru manual la scoala de copii abandonati) a venit si zis ca uite, din lucrul ala manual invatat acum peste 10 ani si-a facut un venit si strans bani de aprt. in Botosani. Si acum mi se ridica parul pe spate cand ma gandesc care i-ar fi fost viata copilei aleia fara o asa profesoara!
Dar din pacate f. putini copii ajung la ei si la si mai putini copii ajunge mesajul (datorita „normalitatii” de acasa).
Desi am fost un copil studios, imi pare rau sa zic dar putini profesori mi-au dat increderea ca eu pot invata si cerceta singura. De aceea sunt atatia copii care nu se descurca fara meditatii: din cauza anomaliilor de profesori ce nu au ce cauta acolo.
Mda, uite, dupa 20 ani de iesit din scoli si tot am frustrari, nu am uitat umilintele, neputintele, fricile… si daca eu asa simtit, vai de colegii de clasa (marea majoritate…).
Ufff, ca nu mai stiu ce sa zic. Este clar ca eu sunt si putin subiectiva. Sau putin mai mult pentru ca a fost si meseria mea si stiu bine ca nu e deloc usoara. Ca dupa 6 ore la clasa vii cu capul tandari acasa, de opresti cea mai mica sursa de zgomot si toti ai casei se uita la tine ciudat. Nu stiu daca subiectivismul o fi cauza, dar eu am profesori de care imi amintesc cu drag. Nu tin minte asa de tare frica sau poate nu o constientizez foarte tare, neavand un alt sistem la care sa ma raportez…E adevarat ca exista, dar totul in vremurile acelea era marcat de frica si de frustrari. Pe cealalta parte, este clar ca sistemul are foooarte multe carente, atat de multe ca uneori imi vine sa-mi iau si eu lumea in cap. Daca nu eram asa de „tineri” si Mihai era bine, nici nu cred ca nu s-ar fi intamplat…Ioana Marinescu care scrie pe blogul pisicapesarma.ro are un serial deosebit de interesant, despre scolile lumii. Ia vezi daca nu poti sa o ajuti cu Belgia, ca ramasese fara ajutoare. Daca vrei, bineinteles! Dar eu te stiu tare saritoare si de ajutor. Te pup, doamna! Eu zic ca esti dintre aceia care au depasit foarte bine frustrarile, cel putin asa percep eu din exterior.
Norocosi copii ce au parte de asemenea dascali …
Da, Dani, chiar asa este. Sper sa nu supar oameni, ca nu prea imi place, dar la multe scoli de supertop aud parinti total zapaciti de volumul de teme si de lucru exagerat de mult, dat pentru acasa. Si apoi rezultatele acestor copii sunt datorate scolii, evident! Bine ca sunt rezultate, ne bucuram, nu zic ca nu. Dar copiii astia trebuie sa simta copilaria, asta am zis-o de cand ma stiu.
Despre belgia cred ca i-a scris deja o vecina si prietena.
Despre profesor cu dedicatie belgian: lucreaza 34 ore pe sapt. (norma e de 24 ore ca profesor dar ea mai preda serile inca la 2 grupe, 2 ori pe sapt. 2.5 ore, pt bani evident ca salariul de profesor e ceva mai mare decat minimum pe economie dar nu foarte), vacanta neplatita daca nu prinde loc definitivat si nici asta nu e pe viata si e al naibii de greu de prins (noroc ca sunt numai 2 luni pe vara) si a reusit sa imi corecteze frica de limbi straine si dragul de a studia in 1 an si jumatate, si sa repare ce au distrus profesorii din Dorohoi timp de atatia ani. Cand am venit la beljique am fost convinsa ca eu sunt inginera si nu sunt capabila sa invat o limba straina: Annick a reusit sa imi sadeasca placerea si sa zica la cei 60 de ani ai ei plina de emotie in fata clasei: „doar 10% din elevii de la inceputul fiecarui curs reusesc sa avanseze si vin cu drag pt ei: Claudia, tu esti unul din cazuri”. M-a invatat cum sa invat singura si cum sa cer ajutorul.
E drept, ea e facuta sa fie profesor, a facut voluntariat in africa 2 ani cu sotul ei…cu drag. Si multe din valorile mele ecologice sunt de la ea.
Acum sa stii ca nu toti sunt ca ea, am mai inceput de 2 ori curs de olandeza si esec de ambele dati, sotul a facut deja vreo 5 module si din astea 5 module de olandeza fiecare cu vreo 4 si din 2 profesori au fost din aceeasi plamada ca Annick a mea.
Daca macar unu din profesorii ce i-am avut in scoala ar fi fost ca ea…MACAR UNU sa nu intarzie 5 minute! desi venea cu bicicleta 6 km (deal si vale, dupa ce preda deja zilnic pana la 15.30), sa aiba tot timpul exercitii pregatite (ok, le refolosea), sa reuseasca sa ma tina atenta sa nu adorm desi eu veneam de la munca si la 21:00 seara eram franta, sa lucreze pe grupuri cu toti desi eram pe niveluri diferite si sa ne distribuie si incurajeze, fie eram doctor iesit dupa 9 ore in sala de operatie sau femei casnice nevorbite, ingineri si emigrante din Sierra Leonne etc. Reusita unui profesor nu e din facut sa evolueze 3 japoneze (3 avui colege si fiecare cu un pic de ghidare invata tot!!!, atat de mincitoare sunt!! ) ci din a reusi sa faca sa vina cu drag o emigranta semi analfabeta din Sierra Leone sau din Maroc cat si o inginera ca mine.
Scoala olandeza insa e si mai si. Toti absolventii (si am lucrat cu multi, si mai lenesi si mai harnici) dar toti sunt organizati si disciplinati si pot urma o cale chiar daca nu stiu nimic dar stiu sa invete si sa se adapteze pe traseu. Si asta vine din educatie si de la profesori…
whatever, un profesor bun e ala dupa care elevul reuseste sa evolueze singur pe mai departe si sa stie de unde sa isi caute materiale si cum sa aleaga, functie de personalitatea proprie: auditiv, vizual, kinestezic .
Daca ajunge la meditatii e un indicator ca profesorul nu e bun, ca nu e dascal.
M-au uns la inimă articolul tău, dar și comentariile!
Ma bucur tare, doamna profesoara! Si trimitem calde felicitari!
Ce frumos ai scris despre cele doua invatatoare. Eu am avut si profesori buni si altii mai putin buni. Dar nu ma pot plinge. Pentru ca in liceu, majoritatea profesorilor au fost foarte dedicati si ne face mare placere sa-i revedem la intilnirile noastre. De-aia uneori citesc cu groaza povesti din invatamintul romanesc si ma mir. Am o prietena profesoara de matematica in Romania, stiu ca e atita de implicata, o admir pentru cite face pentru elevii ei. Si nu e singura.
Din ce am remarcat in scolaritatea mea: profesorii cei mai slabi sunt aia care baga frica in elevi.
O, da, iti confirm Elena! aceeasi concluzie am avut si eu! De, in oras de provincie datorita incapacitatii profesionale, alta sansa de job nu aveau asa ca foloseau frica…
Tot asa au fost si majoritatea profesorilor mei, dedicati copiilor si meseriei lor! Fosta mea sefa de clasa din liceu, este acum profesoara acolo si a fost director vreo 8. A facut o treaba excelenta!
si un frumos interviu la subiect http://www.ziardecluj.ro/interviu-cu-mircea-miclea-ii-avem-o-generatie-de-nativi-digitali-care-au-alta-structura-mintala-iar-scoala-se-preda-ca-si-cum-ar-preda-unei-generatii-de-acum-30-de-ani
care explica de ce copiii de astazi urasc scoala, se plictisesc, au nevoie de meditatii etc
Am citit si am fost foarte impresionata de Annick a ta, ce sa zic, mare dascal, mare om! Vezi, articolul acesta si-a atins scopul, ti-ai amintit si sigur ai trimis un gand bun profesorului care te-a impresionat cel mai mult. Multumim pentru toate informatiile, am citit si articolul, cu ambele parti. Sunt multe date corecte si interesante acolo. Omul are dreptate in ce spune, dar ca orice opinie este doar sin partea lui de lume. Adica, imi pare ca blameaza putin cam mult profesorii. Iar ei sunt doar o parte a ecuatiei, conducerea ministerului si clasa politica este o alta parte. Si, in ansamblu, nu prea se cunoaste nici ce au facut ei…
Nemaipomenit pentru vremurile noastre.
Ma bucur ca mai exista așa oameni.
Nu stiu cat de multi sunt, dar tot sunt cativa in fiecare scoala si ma bucur sa scriu despre cei pe care i-am intalnit! Comentariul intrase in moderare, ca si cum ar fi prima data cand scrii si iti spun bine ai venit pe la noi! Dar memoria mea zice ca ai mai venit 🙂
mi ai facut pofta de scris cu articolul asta :).
asa este, mai sunt dascali demni de povestit despre ei, dascali care sa fie modele pentru copiii nostri. iar ei trebuie scosi in față, promovați si lăudați asa cum merită.
Eiiii, asta ma bucura! Dar nu am vazut eu bine un titlu care ar insemna ca ai scris???
Da, sunt multi dascali implicati si cu dragoste fata de copii. Si eu mi-as dori ca ai mei copii sa aiba parte de educatori deschisi la minte, flexibili in viziune si care sa ii trateze pe cei mici cu respect si sa le trezeasca curiozotatea si dragostea fata de invatat.
Eliza, ma bucur de vizita si bine ai venit! Iti doresc sa gasesti un asemenea educator pentru puii tai. Aici zic ca avem un rol mare, noi suntem cei care decidem, deci trebuie sa ii cautam! Duminica frumoasa!