Poezia aceasta, utila identificarii si memorarii cazurilor substantivului, am gasit-o la Mihnea, in caietul de limba romana. Declinarea substantivului este una dintre cele mai importante lectii de gramatica si elevii nu o invata chiar foarte usor.
Am cerut doamnei profesoare acordul publicarii ei si l-am primit fara nicio retinere. Profesorul tot profesor, mintea-i este mereu la copii. Va multumesc din suflet, doamna profesoara!
Pe vremea cand abia imi descoperisem o noua pasiune in chimie, am gasit pe undeva niste propozitii cu ajutorul carora se puteau retine mult mai usor, elementele ce compuneau grupele principale ale Sistemului periodic al elementelor.
Nici macar nu le mai stiu pe toate (propozitiile, nu elementele) dar va dau una ca exemplu: Flori colorate, brodate in antreu. Cu ajutorul ei, copiii pot retine mai simplu simbolurile chimice, si implicit elementele grupei a VII-a principale, si anume: Fl, Cl, Br, I, At. Adica fluor, clor, brom, iod, astatin.
Am facut o prea lunga introducere, si implicit paralela intre chimie si gramatica-doua discipline de studiu ce nu am nimic in comun, in afara de logica. Mai precis, intre elementele chimice si declinarea substantivului, pentru a va explica de ce mi s-a parut important sa transcriu aceasta poezioara.
Si dupa explicatia geniala 🙂 a ratiunii publicarii acestui articol, sa va scriu si poezia pentru invatarea mai usoara a cazurilor substantivului :
SUBSTANTIVUL
Substantivul, iata, are
Cazuri cinci la declinare
Si intr-unul sta precis,
Fie-n vorba, fie-n scris.
Mai ades, orice obiect
E-n NOMINATIV subiect;
Langa a fi arata activ
Numele predicativ.
A, al, ai si ale cui
Cer un GENITIV sa pui
La-ntrebari ce-au aparut
Pentru cate-un atribut.
La DATIV tu poti sa pui
Numai intrebarea cui?
Si-ti raspunde la moment
C-ai gasit un complement.
ACUZATIVUL, fii atent!
E atribut sau complement;
Uneori, ca o conditie,
Are-n fata o prepozitie.
La sfarsit de declinare,
Intre virgule, apare
VOCATIVUL care are
O chemare sau strigare.
(dintr-un numar vechi al revistei Limba si literatura)
Apai mie mi se pare mai greu sa retii poezia, decat sa tii minte cazurile …
Dar poate ca-s de vina eu, ca n-am memorie deloc. Ce mi-a mai placut mie gramatica in scoala, iar acum constat ca nu mai tin minte aproape nimic. Ba mai mult, am inceput sa-mi pun intrebari despre cum s-o scrie corect cutare cuvant, sau cutare …
Si chimia mi-a placut maxim, dar nu mai stiu nimic din ea 🙁
Intr-un fel si mie imi pare la fel. Noi am invatat cazurile oricum si acum poezia pare un efort in plus. Insa toata pedagogia spune ca prin poezii copiii invata mai usor. Mie mi s-a parut foarte buna, pentru fiecare caz are intrebarile, functia/functiile sintactice si alte particularitati specifice: prepozitii la Acuzativ sau separarea Vocativului prin virgule. Datorita rimelor ar trebui sa se retina mai usor intrebarile. Cat despre intrebarea de cum se scrie corect si mie mi se mai intampla uneori. De exemplu, am vazut in unele locuri de incredere scris „intradevar” si nu am mai fost sigura ca ce stiam eu-cu cratima, era corect. Eu cred ca datorita lipsei de exercitiu pe undeva si a anilor pe altundeva:)Si mi se mai intampla si pe la cate un plural si altele pe care cine stie daca nu cumva nici nu le sesizez. A, si una veche de tot este la virgule. Pun prea multe si foarte des mi se intampla sa nu mai fiu sigura pe ele.
Taman i-am citit-o Marei, care-i clasa a VIII-a şi are primul mare examen din viaţă în vară. Aşa că a fost binevenită poezia, chiar dacă la noi deja substantivul, zic eu, deja s-a învăţat corect.
Si eu zic ca in cazul Marei nu mai este nevoie de poezie. Ii urez mult succes in anul acesta important si spor la invatatura. Si desigur, ca pentru examen vin cu cea mai mare urare de succes, si pana in vara ii mai urez de cateva ori!
Hai LiNa, Kă RăBdarea CoStă FRanci
Că ȘI GErmanii SuNt PleBei, FLorico
BEr, MăGarul CAre SaRe BaRa
Ei, Gupi ce surpriza placuta mi-ai facut!
Multumesc si pentru vizita si pentru impulsionarea reamintirii propozitiilor:)
Cu imboldul pe care mi l-ai dat, hai sa incerc sa adun cat mai multe. Deci:
Gr. IA
Hai LiNa, Kă RăBdarea CoStă FRanci pentru
Hidrogen-H,Litiu-Li, Sodiu(Natriu)-Na, Potasiu(Kalium)-K, Rubidiu-Rd, Cesiu-Cs, Franciu-Fr
Gr. IIA
BEhaie MăGarul CAre SaRe BaRa pentru Beriliu-Be,Magneziu-Mg,Calciu-Ca,Strontiu-Sr, Bariu- Ba,Radiu-Ra
Gr. IIIA
Balul Gainilor In Tailanda pentru Bor-B,Aluminiu-Al, Galiu-Ga,Indiu-In ,Taliu)
Gr. IVA
Că ȘI GErmanii SuNt PleBei pentru Carbon-C, Siliciu-Si, Germaniu-Gr, Staniu-Sn, Plumb-Pb
Gr. VA
Nataşa şi Paşa AScultă SlujBa în BIserică pentru Azot(Nitrogen)-N,Fosfor(Phosphorus)-P,Arsen-As, Stibiu-Sb,Bismut-Bi
Gr. VIA
O, Si SEniore, TE POcnesc pentru Oxigen-O, Sulf-S,Seleniu-Se,Telur-Te,Poloniu-Po)
Gr. VIIA
Flori CoLorate, BRodate In AnTreu pentru Fluor-F, Clor-Cl, Brom-Br, Iod-I, Astatin-At
Gr. VIIIA
Sub nicio forma nu imi amintesc propozitia. Ramane ca tema pt. acasa:)
Heliu-He, Neon-Ne, Argon-Ar, Kripton-Kr, Xenon-Xe, Radon-Rn.
Multumesc Gupi!!!
Doamne, cat de inspirate sunteti fetelor!
iMI plac poeziile astea haioase!
Multumim frumos, Loredana! Daca si tie iti place poezia, atunci e de bine!