Am zâmbit aseară citind textul pe care vi-l scriu mai jos. M-am gândit că nu există doar dezavantaje când reiei şcoala alături de copii. Unele din cele mai plăcute momente, sunt acelea în care fac o mică analiză a textelor literare incluse în manualele şi culegerile după care lucrează. Să nu râdeţi că vă arăt un text dintr-un manual de clasa a IV-a.
Aşa uşor cum este el, adresat copiilor, pe mine m-a ATINS!!!
„Învăţătorul Basil Dragoşescu a intrat în clasă, aşteptat cu nerăbdare de elevi.
– Vom face mai întâi lecţia de română. După aceea vă voi împărtăşi roadele compunerilor pe care mi le-aţi dat ieri. Vă voi controla acum, ca de obicei, tema zilei.
Şi învăţătorul trecu printre bănci, făcând observaţiile corespunzătoare. În faţa elevului Caragiale, atras de claritatea exprimării acestuia:
– Ascultă, Caragiale, lămureşte-ne de ce ai scris aceeaşi idee în mai multe forme?
– Vedeţi, răspunse Caragiale, eu mă silesc să strâng în cât mai puţine cuvinte gândurile mele.
– Vasăzică încerci să exprimi aceeaşi idee într-o formă mai scurtă?
– Da! Şi o scriu până socotesc că-i bine. Aşa am făcut şi acum. Prima formă era aşa: „Cel care învaţă bine are şi multe bucurii.” Pe urmă am început să scurtez până am ajuns la: ” Cine învaţă se bucură.”
– Nu-i rău! Scurt şi limpede. Apoi, învăţătorul se adresă elevilor:
– Aţi auzit, băieţi? Cine învăţa se bucură. Să învăţaţi, că părinţii voştri trudesc şi asudă din greu, ca voi să puteţi învăţa carte.
Învătătorul mai observă în caietul lui Iancu texte copiate, ici-colo subliniate cuvinte sau expresii. Se bucură.
Apoi se îndreptă spre catedră:
– Voi începe cu elevul Caragiale L. Ion. A scris într-o pagină şi jumătate mai mult decât au scris alţii în şase. Acum nu mă mai mir cum de a izbutit. E rodul strădaniei lui. Şi punctuaţia a pus-o ca lumea. Şi ortografia este corectă, iar forma, foarte îngrijită. Ca să nu mai vorbim de limpezimea cu care şi-a înşirat ideile. Bravo, Caragiale!
Şi învăţătorul Basil Drăgoşescu îi întinse elevului Caragiale L. Ion caietul, pe pagina căruia scrisese cu creionul roşu un zece cât roata carului de mare…”
Virgil Stoenescu – Sîrguinţa lui Iancu
Nu îmi amintesc să fi citit acest text. Dar cum vă spuneam, m-am simţit…touche.
Cu accent, desigur, dar nu ştiu unde îl găsesc aici.
Week-end plăcut şi inspirat să aveţi!
Mihaela Dămăceanu
Si mie imi plac oamenii concisi, care exprima cat mai compact ceea ce doresc sa impartaseasca. Si asta nu inseamba ca textele sunt simple, nu… ele sunt clare si profunde.
Frumos text 🙂 ce bine ca mai arunci ochii pe temele lui Mihnea 🙂 Mai invatam si noi cate ceva 😉
Te pup. Un start bun in weekend!
Mă bucur că şi tu l-ai considerat interesant!
Prima dată când am citit ceva similar, de fapt prima dată când am reţinut, a fost în The Elements of Style, o lucrare de referinţă a jurnalismului american, rămasă aşa chiar dacă a apărut în 1918. La o primă vedere am considerat că asta se aplică la ei acolo, oameni practici şi pragmatici prin definiţie. De când fac semianalize pe textele din manual, care se ştie că de cele mai multe ori conţin scriitori valoroşi, chiar am fost foarte atentă la acest aspect. Fiecare cuvânt din text are un rol şi un scop. Nu există cuvinte în plus, chiar şi figurile de stil sunt foarte bine dozate şi gândite. Iar prietena mea care face jurnalism de vreo 15 ani, îmi spunea că cel mai greu se scriu ştirile.
Îmi place partea aceasta a învăţării pe lângă Mihnea! Week-end frumos, draga mea!
Foarte frumos textul! E bine pt copii sa constientizeze ca si marii scriitori au fost copii candva.
Nu ştiu cât de mult le apreciază ei, dar mie mi s-a părut tot aşa, foarte frumos. De fapt, l-am întrebat pe Mihnea şi a zis că şi lui i-a plăcut.
Ce mesaj frumos si cat de motivant e acest text pentru copii. Mi-a placut foarteeeee mult textul, nu l-am citit niciodata si ma bucur ca ai facut "share" cu noi. Zile frumoase si multe zambete sa ai tu si baietelul tau de clasa a IV-a. Liuba x
Nici eu nu ştiam textul şi mi s-a părut că poate fi de ajutor oricui doreşte să scrie. O definiţie simplă a unui text bun. Am subliniat pentru Mihnea fiecare element prezentat. Mulţumim frumos pentru urări şi le întoarcem cu drag!
intr-o lume in care se vorbeste si iar se vorbeste, concizia devine uneori o necesitate.
frumos text ne-ai adus in atentie.
e frumoasa viata alaturi de un "şcoler" :).