Sursa: Google |
Şi-a amintit de unde i se trăgea. Cu câteva luni în urmă, într-una din zilele de şcoală, se întâlnise pe coridoare de trei ori, cu domnul director. Îl salutase de două ori, iar acesta îi răspunsese probabil automat, fără a remarca cine este elevul. În următoarea pauză, la a treia întâlnire, copilul considerase că nu mai este cazul să spună din nou „Bună ziua!”. De data aceea, directorul a observat că un elev a trecut pe lângă el fără a-l saluta şi i-a făcut observaţie răutăcios. Fetiţa nu a îndrăznit să spună că îl mai salutase de două ori, înghiţind cu amărăciune observaţia nedreaptă. Ştia că domnul director nu o prea plăcea. Nu era foarte sigură de ce, dar avea mereu această senzaţie. Soţia directorului era învăţătoarea clasei a-IV-A, în care învăţa şi copilul lor. Acesta nu era un elev prea strălucit. Să fi putut o asemenea mică invidie părintească, să determine un director de şcoală să spună tuturor oamenilor de acolo, că fetiţa nu ştie să salute?
Nu a ştiut nici atunci, nici mai târziu.
Au trecut ani mulţi de-atunci. Copilul acela a crescut şi niciodată-n viaţă nu a mai trecut pe lângă cineva, fără a saluta.
Dar ruşinea îndurată într-un moment ca acela, i-a rămas mereu în amintire. Nu era nevoie de aşa ceva pentru a învăţa un elev, că trebuie să salute. Mai mult, nici măcar nu avea ce să o înveţe, pentru că oricum ştia.
Mi-am amintit aceste momente, ca o lecţie pentru mine, ca părinte. Nu aşa se educă oamenii, şi nu critica este cea mai bună metodă. Chiar dacă, uneori ajută. Chiar dacă, uneori copiii au nevoie de mici observaţii venite din exterior.
Dar mult mai mult, copiii au nevoie de încurajare. La fel cum au nevoie, chiar şi adulţii. Să încercăm să ne mai înghiţim uneori criticile şi să vedem şi calităţile copiilor noştri. Dar mai ales, să-i învăţăm pe ei să şi le vadă.
Mihaela Dămăceanu
Eu am trecut prin aşa ceva, tot cu nişte ani buni în urmă. E drept, nu din cauza salutului, ci din cea a statutului. Eram vinovat că sunt fiu de preot (într-o perioadă comunistă) iar premiul I nu era demn de mine, aşa cum nici gradele de pionier (cei mai mari ştiţi) nu ar fi stat bine pe pieptul meu, pentru acelaşi motiv. La început m-am amărât din cauza acestor lucruri, mai apoi, crescând, mi-am dat seama că de fapt valoarea omului vine din interiorul lui, nu din cele exterioare cu care este recompensat.
O zi bună să fie la casa voastră, Mihaela!
Foarte corect şi frumos spus, părinte! Îmi dau seama că este nevoie de multă creştere, la propriu şi la figurat, ca să ajungi să depăşeşti aceste mici lovituri sufleteşti ale copilăriei. Am scris azi, ca să ne amintim cât de mult pot să doară aceste nedreptăţi, într-un sufleţel de copil, şi să greşim mai puţin, marcând negativ alte inimi mici.
Sigur nu v-a fost uşor în copilăria acelor vremuri, marcate, printre altele, de cravata roşie de pionier. Nicio pierdere, din cauza cravatei. Doar că excluderea nedreaptă, afectează copiii. Nu mai spun de premiul I. Dar uitaţi, că aţi ajuns şi dvs. preot, şi mângâiaţi atâtea suflete cu vorbele bune, calde şi înţelepte. Mulţumim frumos, pentru binecuvântarea casei şi zilei noastre!
eu stiam ca nu se saluta de doua ori in aceeasi zi, oare el nu stia, sau nu mai incapea in el din cauza functiei?
inteleg ca te-a marcat incidentul, dar astfel de profesori, fara tact si carora nu le mai ajungeai cu prajina la nas erau produsul educatiei comuniste. acum sper ca au mai avansat metodele pedagogice.
Foarte frumos scris articolul. Recunosc ca m-a emotionat. Mie nu mi s-a intamplat asa ceva.
Concluzia este extraordinara. Ideal ar fi sa si reusim sa ne abtinem si sa ne incurajam copii sau pe cei de langa noi constructiv, gen sandwich, cum ne invata cartile din ziua de azi: apreciind ceva la inceput, mentionand ce trebuie corectat si apreciind ceva la final. La teorie suntem excelente !!!
Aşa ştiam şi eu, dar nici nu am spus nimic. Oricum avea clar ceva cu mine şi era şi un om foarte antipatic. Am plecat din 96 din sistem, sper să nu mai fie aşa. Acum aud despre alt gen de probleme, legate mai mult de calitatea profesională a cadrelor didactice. Însă nu mai sunt atât de scorţoşi. Pup, Cristinuţă!
Corect!!! Să ştii că m-am şi gândit dimineaţă la acest aspect, şi mă bucur că l-ai subliniat tu. Este o foarte bună metodă de educaţie. Nu mai pică la fel de greu observaţia, dacă o îndulceşti cu câteva aspecte pozitive. Plus tonul, care face muzica. Cu teoria stăm tare bine!
Foarte frumos ai scris, Mihaela! Felicitari! Frumos si emotionant. Ti se potriveste foarte bine genul acesta de scrieri (ca articole nu pot spune, caci ar suna sec si rece).
Mi-ai reinviat amintiri pe care le bagasem sub pres. Cred ca mare parte din generatia noastra a avut parte de asemenea episoade si mare parte din problemele de mai tarziu: timiditatea exagerata, stima de sine scazuta, etc. de aici se trag, de la "educatia" facuta prin critica, sau chiar si cu rigla la palma…ca si cu asta am niste amintiri…
Mulţumesc frumos, draga mea Iuliana, şi bine-ai revenit din frumosul tău circuit de concediu! Credeam că stai puţin locului, dar ţi-ai găsit cu cine.
Perfect adevărat, ceea ce spui! Teama, frica, critica, pedeapsa, au marcat toată generaţia noastră. Când ieşim din ţară şi vedem cât poate fi lumea de naturală şi dezinhibată, mi se pune uneori un mic nod în gât. Rigla la palmă, auzi educaţie. Te apucă fiorii doar când îţi aminteşti. Păcat! Sigur nu mai este acum aşa ceva în şcoli. Doar că auzim de altele!
Te îmbrăţişz cu drag şi week-end plăcut acasă!
Mihaela, ne-ai trasmis tare frumos o lectie…Oricum ce a primit fetita aceea a fost mai degraba umilire decat critica….Atatea strag copiii nostri in sufletele lor, si noi cei mari, care aruncam cu vorbe si cu priviri grele, habar nu avem!