Nu îmi dau seama de ce mi-a trebuit atât de mult timp, ca să constat că Mihnea nu ştie cum să înveţe. M-a lovit pur şi simplu în cap ideea aceasta, săptămâna trecută, când am stat cu el acasă în cele câteva zile de concediu. Adică la aproape un an şi jumătate, de la începutul vieţii de şcolărel.
Analizând eu un pic mai bine lucrurile, îmi amintesc că m-am gândit la aceasta şi anul trecut, dar nu prea era cazul atunci să insist. Pentru că în clasa întâia învăţau literele. Şi pentru a învăţa literele, acestea trebuiau scrise. Şi scrierea literelor, era practic tema de acasă. Aşa că, băiatul venea de la şcoală şi începea să îşi scrie tema. Direct pe caietele acelea tip, pentru că nu era normal să îl punem să scrie de două ori, câte o pagină dintr-o literă. Şi chiar de aş fi vrut eu, el oricum nu ar fi fost de acord. Apoi, urma cititul lecţiei. Tema de la matematică se făcea la fel. Direct pe caiet.
Anul acesta am reuşit să îl obişnuim cu ideea că trebuie să lucreze în plus. Nu mai face nazuri şi proteste şi lucrează fără comentarii. Am realizat însă, abia săptămâna trecută, că am sărit peste o etapă. Şi încă, una importantă, aceea de a-l învăţa cum să înveţe. Această postare nu este scrisă pentru cititorii noştri obişnuiţi, pentru cei ce au copii mai mari şi au trecut prin asta, ci pentru ceilalţi, cu copii de vârsta lui Mihnea. Pentru că am realizat cât de greu este uneori, să conştientizezi lucrurile simple. Lucrurile care ne-au intrat în reflex şi pe care le facem automat. Noi le facem automat, cei mari. Nu acelaşi lucru, se întâmplă celor mici. Ei nu au reflexe formate, nu au rutina automată şi noi ca părinţi, trebuie să îi ajutăm. De aceea am zis să scriu aici. Nu pentru că este vreo filozofie, nu pentru că nu ştiţi aceste lucruri. Ci pentru a sublinia faptul că cei mici nu ştiu şi trebuie să le explicăm şi să le formăm deprinderea învăţării corecte.
Aşadar, ce presupune procesul de învăţare sau cum trebuie să se desfăşoare acesta?
Nu se efectuează direct tema, cum face băiatul meu, şi sunt sigură că nu este singurul.
Învăţarea pentru şcoală, începând din clasa a II-a, necesită următorii paşi:
1. se citeşte şi se învaţă tot ce s-a făcut în clasă. Adică tot ce este scris pe caiet. Citit şi subliniez învăţat.
2. se citeşte lecţia şi se învaţă tot ce apare în plus, faţă de caiet.
3. se efectuează tema. Abia acum se face tema.
4. se fixează prin exerciţii noţiunile noi, introduse prin lecţia predată.
5. periodic, se fac recapitulări şi se insistă pe ce a prezentat dificultăţi la momentul fiecărei lecţii. Veţi vedea însă, că au uitat multe şi că va fi nevoie să insistaţi şi pe alte noţiuni.
Aşa decurge învăţarea de zi cu zi. Dragele mele, v-am spus că nu scriu azi nicio filozofie. Este un lucru pe care toţi cei ce am trecut prin şcoală, l-am făcut. Doar că acum am realizat că Mihnea nu are acest obicei format, şi gândindu-mă că nici alţii nu îl au, scriu pentru părinţi, ca să îi atenţionez că este cazul să insistăm pe această procedură.
Poate că veţi crede că este cam devreme în clasa a II-a, dar nu este aşa. Acum este momentul în care învaţă scrierea cu doi de i, o parte din ortograme şi diftongii, triftongii şi alte fineţuri ale limbii române.
Aceste lucruri trebuiesc învăţate. Acum nu mai este suficient doar să faci tema. Acum trebuie să parcurgi lecţia şi să insişti pe fiecare cuvânt dificil din text. Acum învaţă că este se scrie cu e, deşi se aude ie, ar trebui să înveţe când pune doi de i, etc. Spun ar trebui, pentru că sunt atâţia care nu ştiu să îi pună. Toate aceste lucruri, automate pentru noi, nu sunt aşa, pentru copii.
Lucru pe care am vrut să vi-l reamintesc azi.
Vouă, celor cu copii mici.
Mihaela Dămăceanu
Foarte bune sfaturile. M-am lovit și eu de problemele astea cu fetele mele, chiar și acum , în clasa a patra, am constatat că fiica mea nu știa să învețe la istorie. Citea lecția cap-coadă de două ori zicea că a învățat. Dar dacă o puneai să zică ce a reținut… prea puțin reținea sau reținea greșit. Așa că am învățat împreună de câteva ori și acum aplică ce am învățat-o. Numai bine!
Mulţumesc, Ina. Mă bucur că îţi par utile. Da, acum cred că este aşa şi se întâmplă multor copii. Dar chiar mă gândeam de ce mi-a luat atâta să realizez că nu au de unde să ştie cum se învaţă. O zi frumoasă şi uşoară!
Util, intr-adevar.
A mea e in clasa I. Deocamdata tot asa, scrie ce are de scris, citim tot din manual si ii mai dau dictari acasa. In plus, nu o mai aglomerez, ca deocamdata se descurca foarte bine.
Eu nu stiu de ce eram sigura ca Mihnea e in clasa a IV-a…
Ai mei copii nu au avut probleme din astea, din cate stiu eu, doamnele invatatoare i-au invatat cum sa faca, asa ca nu a fost nevoie sa le spun eu. Doar a trebuit sa supraveghez putin baiatul sa faca cum trebuie, pana i-a intrat in obicei…dar el e genul care prinde mai tot din clasa si se descurca destul de bine si fara sa citeasca tot timpul, ceea ce ma uimeste ptr ca nu e un copil extrem de stralucit.
Cel cu care facem hsch, degeaba il puneai sa citeasca lectia cand era la scoala, el niciodata nu scria propozitiile intregi dupa tabla…scria doar subiectul si predicatul si sfarsitul, in asa fel incat avea inteles, dar nu detinea toata informatia…
Antonia
Loredana, nici eu nu am făcut nimic în plus, în clasa I, că îmi ţinea. Mihnea este destul de încăpăţînat şi tema era suficientă pentru el. Dar într-adevăr, nici la el nu era mare nevoie atunci. Felicitări pentru isteţica ta, de fapt pentru amândouă!
Antonia, nici nu l-am întrebat cum le-a spus la şcoală. Cred că i-a învăţat, dar Mihnea este şmecher şi ne fentează cu lecţiile, dacă poate. Mi-ar fi plăcut să aibă şi la teme răbdarea pe care o are la desenat. Cred că şi noi exagerăm puţin, că el se descurcă bine, dar îl simt cum face temele cu grija de a le termina mai repede şi uneori mă supăr.
Este excelent că băiatul cel mare(sau nu el este cel mare?) prinde atât de mult din clasă. Memoria este foarte bună, în cazul acesta. Bravo! Şi e bine că ai găsit soluţia potrivită şi pentru celălalt. Toate cele bune, Antonia, vouă şi copiilor!
Nu e cel mare, fetita e prima, homeschoolerul e mijlociu, iar cel despre care am vorbit e praslea, in clasa a IV-a.
Foarte incapatanati sunt baietii mei dar, daca invata bine, ii las in ritmul lor…ptr ca m-am ocupat de toti in primele clase si acum sunt responsabili. Praslea, daca uita sa isi faca vreo tema, se trezeste la 6:30 si isi face singur…nici nu ma asteptam sa fie asa si sper sa fie la fel si mai departe, ca e din ce in ce mai greu.
Multumim, toate cele bune si voua!! Ei, daca aveai trei,cum era??Va pup!
Antonia.
Deci am spus exact pe dos. Ce copilaş conştiincios, Antonia. Brovo ţie, mămico şi să vă trăiască toţi trei, şi să fie sănătoşi! A propos de trei copii, am la serviciu(de fapt am avut, că acum au plecat) două colege cu trei copii. Ştii cum le spuneam? "Mame eroine". Iar ele îmi răspundeau cu mândrie şi fericire, că nu este chiar atât de greu cum pare, pentru că au copii buni. Referitor la cât este de greu în cazul tău, nu mă pot eu pronunţa, dar despre partea a doua a afirmaţiei, deduc că este la fel ca la ele.
Dacă noi aveam trei, zău că nu ştiu cum mi-ar fi fost…la cât suntem noi de "tinerei" şi de panicaţi, sigur nu uşor. Pup!
Eu am şi uitat ce şi cum am făcut cu al meu, parcă a trecut o veşnicie de atunci, oricum el a făcut mai mult singur. Dar am trecut doar să-ţi spun că-mi place tare mult poza cu Mihnea şi cu butoiul.
Şi într-adevăr, pare mai mare de clasa a II-a, aş fi zis că e cam într-a IV-a.
Păi multă lume zice că pare mai mare de clasa a II-a. Poza este făcută în plimbarea de sâmbăta trecută, după pizza pe care a cerut-o.
Atunci cand eram eu eleva, mai marisoara decat Mihnea, mi se parea crunt sa invat la unele lectii de biologie, desi imi placea materia. Am dat apoi peste o carte care se numea ceva de genul "Invata cum sa inveti", am dat un search pe net si am gasit doar asta deocamdata de pe scribd, desi ma tem ca nu e asta cartea. http://www.scribd.com/doc/20804214/invata-cum-sa-inveti
Poti sa citesti tu si sa ii explici lui, desi e adresata mai mult copiilor mai mari, care au de memorat o lectie (sau poate si in clasa a doua li se da asta de facut?). Ce am retinut eu cel mai bine este ca atunci cand inveti un text, mai intai il citesti,apoi iei fiecare paragraf in parte si fiecare idee o transformi in cuvintele tale (parafrazezi fara sa te uiti in carte), sau o asociezi cu ceva ce stii (ca ex: Norii reprezinta apa evaporata a lacurilor, marilor si oceanelor -> ca si in bucatarie, cand fierbe apa si se formeaza mici norisori. Exemplul e e mi-a venit rapid in minte).
De asemenea, tot in acea carte am citit ca este important ca la lectiile mai grele sa iei o foaie de hartie. In centru treci titlul, de aici pornind sageti cu cele mai importante idei si 2-3 cuvinte cheie langa ele, in acest fel le retine mai bine si nu trebuie sa memoreze fraze intregi, ci idei,principii.
Sau sa deseneze (ca tot ii place). Desi fiecare carte are ea desenul ei pt lectie (de ex pt circuitul apei in natura), cel mai bine e sa isi desenze el, cum vede el. La inceput il ajuti tu, ca sa nu incurce informatiile, apoi isi da singur seama cum sa faca. Inclusiv la istorie se poate face asa (Poate sa deseneze schitat lupta dintre daci si romani). Chiar si la romana, poate sa deseneze "poezia", sau ce ii vine lui sa desenze cand o citeste.
O alta idee este sa te raportezi la cifra 3: lectia impartita in 3 idei generale, si fiecare idee in 3 mai mici. Segmentarea ajuta creierul sa memoreze mai usor. Pentru ca daca ai in minte ansamblul, stii de la ce sa pornesi si la o adica mai "infloresti" ceva pe langa. Din experienta mea, functioneaza uneori. Plus ca daca stii foarte bine acele diei scurte, s-ar putea fara sa vrei sa iti amintesti si alte parti ale lectiei.
Am fost cam lunga; eu sunt tot o persoana vizuala (desi nu desenez bine), si aceste sfaturi m-au ajutat.
Aa.
Mulţumim frumos, Aa. Foarte util comentariul tău. Pe paragrafe învăţam şi eu, începând din clasa a V-a. Ideea cu schiţele era cel mai bine aplicată de profesorii de biologie, dar cu desenul niciodată nu am învâţat şi nici măcar nu m-am gândit că ar fi aplicabil procesului de învăţare. Acum, că mi-ai spus, realizez că acest procedeu se aplică în actuala carte de lb. engleză, a lui Mihnea, dar zău că eu nu mă gândisem că poţi sintetiza o lecţie printr-un desen. Mulţumesc frumos, pentru acest comentariu lung şi interesant, care completează foarte bine conţinutul postării mele. Acum ştim mai multe metode de învăţare. O seară frumoasă!
Cu placere!
Este o mare problema ca in sistemul de invatamant nu te invata cum sa inveti. De asemenea, se asteapta ca un copil sa intre inca din clasa intai cu o ravna de nestavilit fata de scoala si invatat, ori multe din lectii sunt monotone si plictisitoare. Pana la urma, tot parintii trebuie sa ii ajute, iar tu se vede ca esti foarte implicata in educatia puiului tau, imi place foarte mult acest lucru!
Aa.
Aa, ai surprins foarte bine situaţia, referitor la "râvna de nestăvilit faţă de şcoală şi învăţat". Este exact aşa cum spui. Lor săracilor le arde de joacă, nu de scris, citit, socotit. Mulţumesc, şi sunt sigură că şi tu vei fi la fel, la momentul respectiv. Şi spun asta, doar din pcele câteva date pe care le am despre tine. Şi ţine cont, că o colegă mi-a spus odată, că sunt foarte pricepută la descoperirea talentelor oamenilor. Le spusesem tuturor în direcţie, ce li se potriveşte cel mai bine. O zi frumoasă, cu spor!