Nu scriu despre celebrul film cu Sidney Poitier. Am furat doar titlul, pentru că-mi pare excelent! Pentru că îmi pare cel mai potrivit titlu pentru ceea ce vreau să scriu astăzi, şi pentru ceea ce simt astăzi.
Pentru că astăzi începe şcoala!
Şi pentru că, pe lângă agitaţia pe care orice părinte o are în casă şi în suflet atunci când începe şcoala, orice om îşi aduce aminte şi de profesorii lui.
Chiar dacă, fiecare mai are şi amintiri neplăcute sau dureroase, din perioada şcolii, cred totuşi, că nu există om pe lume, fără amintiri frumoase, legate măcar de un singur profesor.
Căci, chiar dacă toţi ne pricepem la toate, deci şi la învăţământ, şi criticăm şi ştim mai bine decât ei, cum trebuie să fie un profesor, nu putem să nu recunoştem că în sufletul fiecăruia dintre noi, există măcar un profesor, care ne este drag şi de care, cu emoţie ne aducem aminte.
Un învăţător sau un profesor, care pe lângă toată materia pe care ne-a predat-o, ne-a învăţat şi ceva de-ale vieţii şi ne-a fost un model.
Ca orice om, port şi eu în suflet amintirea învăţătoarei mele. A tovarăşei învăţătoare, cum era pe vremea aceea, chiar dacă erau la fel de doamne, ca şi cele de pe vremea aceasta. A doamnei care mi-a pus stiloul în mână, m-a învăţat literele şi cifrele şi toate jocurile care se fac cu ele. Cu toate regulile lor. Reguli pe care atât de bine le-a explicat, că nu le-am mai uitat sau încurcat.
Dar cea mai puternică amintire, i-o port doamnei diriginte din clasele V-VIII, doamnei profesoare de limba română, Dodoiu Elena. Tot repet doamnă, apăsat şi insistent, ca să şterg din memorie „tovarăşa”. Pentru că, tare nu mi-a plăcut cuvântul acesta. Nu fonetica lui, căci pronunţându-l acum, parcă a devenit chiar simpăticuţ. Conotaţia şi semnificaţia impusă, mă supără pe mine, la acest cuvânt. Dar am divagat şi mă întorc!
Doamna Dodoiu, era realmente o doamnă! Era chiar ilustrarea perfectă a definiţiei acestui cuvânt burghez. Elegantă, distinsă, un pic distantă, un pic inaccesibilă. Un pic deasupra noastră, dar şi deasupra celorlalţi profesori. Aceasta era senzaţia transmisă. Probabil voittransmisă, pentru că în spatele acestei prime păreri, era un suflet foarte cald şi preocupat de elevi. Conştientizarea puternică a responsabilitaţii formării unor copilaşi, o făcea să pară, oarecum distantă. Eu, însă, vedeam ceva mai mult. Căci pe mine mă chema şi mă certa pentru tot ceea ce nu era bine în clasă. Sau mă ridica în picioare la orele de dirigenţie, când mai făceam şi eu câte o năzbâtie, dojenindu-mă:” Peştele, de la cap se împute!”
Dacă iubesc şi respect cuvântul, fie el scris, fie vorbit…
dacă am grijă de fiecare cuvinţel pe care îl spun sau îl scriu, ţinând mereu cont nu numai de semnificaţia, dar şi de consecinţa lui în sufletul interlocutorului meu…
dacă iubesc lectura şi învăţătura…
dacă ştiu ceva gramatică….
şi dacă ceva din ceea ce scriu eu……vă place,
este şi urmarea muncii acestei minunate profesoare, pe care o iubesc şi o respect.
Două afirmaţii de-ale dânsei, m-au urmărit şi mă vor urmări întotdeauna.
Prima: „Citiţi copii! Veţi vedea mai tarziu, cum carţile vă vor fi, de multe ori în viaţă, cei mai buni prieteni!”
A doua: ”Să visaţi, copii! Visaţi cât mai mult! Şi dacă, măcar jumătate din ce visaţi se îndeplineşte, veţi fi nişte oameni fericiţi”
Au trecut mulţi ani de atunci şi de atâtea ori am gândit că are dreptate. Chiar dacă la momentul acela, nu înţelegeam eu prea mult şi prea bine. Cititul şi visatul erau încă de atunci preocupări importante ale persoanei mele. Ce nu înţelegeam, era cum pot să–ţi fie cărţile prietenii cei mai buni, pentru că eu aveam mereu prieteni, şi atunci, nu ştiam cum este să te dezamăgească. Din a doua afirmaţie nu prea pricepeam de ce să ţi se îndeplinească doar jumătate din vise. M–am convins între timp, că jumătate, ar fi chiar bine. Uneori, sau pentru unii, chiar şi un sfert ar fi ceva.
Sunt, şi am fost mereu, un om pe jumătate romantic, pe jumătate raţional. Ca o adevărată balanţă! Şi nu de puţine ori în viaţă, nu mi–a fost uşor să găsesc echilibrul între aceste jumătăţi.
Unul dintre aceste momente, de căutare a echilibrului, a fost chiar pe vremea aceea, mai precis în clasa a VIII–a. Fusesem mereu, un elev bun la limba română. Dar descoperind chimia, făcusem o pasiune pentru această disciplină. De aceea, în clasa a VIII-a, vroiam să merg la olimpiada de chimie. Ghinionul a fost, că aceasta, se desfăşura în aceeaşi zi cu cea de limba română. Când i–am spus doamnei diriginte că nu vreau să merg la olimpiada de română, s–a supărat foc, pe mine. A chemat–o pe mama la şcoală şi a convins–o sănu particip la chimie, explicându-i că este mult mai important să merg la limba română, având în vedere examenul de admitere la liceu, care urma.
Şi aproape că m–au obligat să mă duc. Ca de obicei, subiectul principal avea legătură cu iubirea de ţara. Şi pentru că eram supărată, am făcut un fel de eseu în care explicam că pentru mine, ţara înseamnă locul în care m–am născut şi am crescut, insistând apoi pe amintiri despre bunica ce mă crescuse, şi satul ei. Ştiam eu foarte bine, că trebuia să o iau cu munţii şi pădurile iubitei patrii, istoria şi luptele, etc. Dar nu am vrut. A fost forma mea de revoltă!
Aşa o revoltă…, că am obţinut remarcabila notă de 4 şi ceva. În anii trecuţi, notele mele fuseseră mereu bune. Vă daţi seamă ce surpriză negativă a fost, şi ce ceartă mi–am primit. Le–am răspuns indirect, că nu a fost bine că m–au forţat.
Bineînţeles că apoi mi–a trecut revolta, şi am revenit la sentimentele pe care întotdeauna le avusesem pentru doamna dirigintă. De respect şi de dragoste. Mi–am luat şi revanşa, obţinând la examenul de admitere în liceu, cea mai mare notă la limba română, dintre toţi elevii. Dar între timp, îi trecuse şi dânsei de mult, supărarea pe mine.
Şi stau acum şi mă gândesc, uite cum s-a întâmplat de m–a dus viaţa, pe cărări doar de ea ştiute, departe de chimie, şi m-a făcut acum să mă apuc de scris. Ca să vă povestesc vouă, întâmplări de mult trecute
Am scris astăzi aceste rânduri, ca să încerc să vă determin pe voi cei ce le citiţi acum, să vă amintiţi ca şi mine, de profesorii ce v–au fost dragi.
Şi să încerc să vă conving, să le transmitem, cu totii, un gând cald şi bun. Un gând cu dragoste! Cu aceeaşi dragoste, cu care şi ei şi–au făcut meseria.
Căci meseria aceasta, se face cu dragoste!
Dragoste de carte, dragoste de valoarea cunoaşterii, şi mai presus de orice, dragoste de copii.
Chiar dacă, nu toţi profesorii ne–au plăcut. Chiar dacă, pe unii i–am urât.
De unii ne–a fost prea teamă, alţii ne–au plictisit.
Dar există unii, sau măcar unul, pe care l–am iubit!
Sau ne–a plăcut foarte mult, sau ne amintim de el cu drag!
Măcar un profesor, care peste rutina, mai mult sau mai puţin plictisitoare a orelor de curs, îşi făcea meseria cu dragoste.
Şi care, pe lângă disciplina pe care ne–a predat–o, ne–a învăţat ceva mai mult decât asta. Ceva important în viaţă. Ceva ce ne–a urmărit în viaţă.
Şi măcar acelui profesor, să ii transmitem astăzi un gând plin de mulţumire şi de dragoste.
Măcar atât! Un simplu gând!
Mihaela Dămăceanu
"Buna dimineata, copii!! Luati loc va rog! Bine ati venit!"….
Retraiesc si eu la randu-mi momente pline de emotie printre randurile bancilor…sau mai bine-spus din banca intaia, randul din mijloc. Nu stiu de ce, dar cam asta era ponderea sanselor mele de a fi asezata in clase in general. Cateodata convenient, alteori total aiurea :))
Bineinteles, toti am avut onoarea de a intalni oameni speciali printre profesorii nostrii, cu un dar de a vedea viata pentru ceea ce este si de a incuraja unicitatea si puritatea noastra de copii spre taramuri de vis si creativitate.
Imi aduc aminte, din subiectul trecut in revista de tine draga mea, despre teama de a gresi. Atitudinea mea despre a induce teama in cei mici de pe bancile scolii, isi are ecou majoritar predominant in viata petrecuta in Scoala Generala. Am intalnit, pot sa spun, tot spectrul de caractere pedagogice…de la cel de genul Jackal and Hyde si pana la cel care ar fi fost in stare sa se arunce pe fereastra, numai sa ne convinga sa fim atenti la orele respective. Toate care mai de care mai dramatic prezentate… cu grija… menite sa inspire teama, disciplina, respect, consideratie, admiratie, devotament, pasiune si tot asa.
Cel care a reusit sa imi inspire dragostea si respectul de sine, a fost profesorul de matematica Domnul Ioan Iazanus, un om extraordinar. Un om care cu toate ca preda o materie fixa, logica, avea inclinatia mare spre a incuraja creativitatea si visul elevului. Nu exista un elev in clasa dumnealui care sa nu inteleaga matematica si mereu ne spunea: "Cand elevul este prost, inseamna ca profesorul este prost!"
Imi aduc aminte prima data cand a intrat la noi in clasa:))) A intrat in clasa, a aruncat literalmente catalogul pe catedra de la distanta (aia da intrare), s-a uitat la noi cu o simpla scanare razanta, s-a asezat cu fundul pe catedra si ne-a spus direct: "Am sa fac din voi matematicieni! Si cel mai mare codas, corigent din clasa voastra va avea note de 9 si 10 la mine!" Si asa a fost!! Cu totii am ajuns sa il iubim pe acest om, fetele din clasa, cu cat anii au trecut, visau la el:))…El era raspunsul nostru pentru orice. La sfarsit de ore veneam cu totii la el sa discutam despre orice. Absolut orice. Ne dadea sfaturi mereu si ne iubea nespus de mult, dar era genul acela de iubire care impune respect si atentie neimpartita cand vorbea. Eram cu totii cu gurile cascate la final de demonstratii matematice, nu pentru ca preda cine stie ce (caci este matematica pana la urmei, sa fim seriosi) dar pentru felul sau de a vedea un lucru atat de fix si de a-l transpune intr-un mod atat de acaparator si distractiv.
Radeam cu el, plangeam cu el, visam cu el, speram cu el. Ne lua apararea in fata Domnului Director de multe ori. Fara nici o rezerva. El era reprezentantul copiilor, nu profesorul lor. Ne-a fost si diriginte pentru un an 😀 (un an scolar mirific pot sa spun)…
A trecut vremea, am avansat in viata si in studii si om ca Domnul Iazanus nu am mai intalnit in randurile profesorilor.
Oriunde ai fi azi, oriunde ti-ai rezema tampla albita inainte de vreme, domnule profesor Iazanus, iti multumesc din suflet pentru aripile care mi le-ai dat in viata!
Ce frumos, Ramona! Stiam eu ca fiecare om poarta in suflet o tandra amintire,unui profesor drag. Iar domnul profesor Iazanus, face parte din categoria celor superiubiti, a celor excelenţi, născuţi pentru această meserie. Bucuria de a citi randurile acestea scrise din inimă şi de a afla despre asemenea dascăli minunaţi, mă îndreptăţeşte să mă alătur si eu multumirilor tale, deşi nu l-am cunoscut. Le multumim pentru o munca extraordinara şi pentru tot binele pe care l-au făcut atator copii. Ar fi frumos, daca acesti oameni extraordinari ar putea citi impresiile acestea sincere şi impresionante.
Iţi multumesc şi ţie, Ramona, pentru fascinanta intervenţie şi superba descriere a unui cadru didactic de exceptie.
Si eu iti multumesc ca ai trezit in mine ceva care nici nu banuiam ca inca se manifesta cu atata forta…: recunostinta! Ador randurile tale si mai ales stilul!
Acum raspund întâi: cu multă plăcere! Apoi din nou, multumesc! O zi frumoasă, draga mea!