Se apropie începerea anului şcolar şi după cum observ din căutările de pe Google care ajung pe blogul meu, părinţii încep să se informeze despre şcoli şi grădiniţe.
De aceea, m-am gândit că ar fi util să mai scriu ceva legat de aceste subiecte, iar astăzi voi aborda subiectul şcolilor.
Prima idee a fost o comparaţie între şcoala de pe vremea noastră şi cea de azi precum şi la impresiile din perioada mea de profesorat. Voi lăsa această variantă pentru altă dată, fiind mai potrivite acum informaţiile mai recente.
Iar acestea provin doar din experienţele mele de părinte şi implicit ale lui Mihnea de elev.
Voi face deci, o comparaţie între şcolile din Bucureşti, vizitate în vederea înscrierii băiatului în clasa I şi cea din Botoşani, în care, urmare mutării noastre acolo, Mihnea a frecventat clasa I.
La începutul ultimului an de grădiniţă, ne–am interesat de şcolile situate în apropierea casei şi mai ales de învăţătoare. În paranteză fie spus, în situaţia în care locuieşti în Bucureşti, am considerat întotdeauna că dacă am de ales între o şcoală de renume şi o învăţătoare foarte bună dintr–o şcoală de cartier, aleg a doua variantă. Precizez că nu locuim central. Motivul principal este traficul infernal din acest oraş şi nu văd rostul pentru care să chinui zilnic copilul, cu un drum de cel puţin o oră. Consider că, la nivelul claselor mici, cel mai important lucru este să aibă o învăţătoare bună.
Am vizitat câteva şcoli şi am găsit o doamnă învăţătoare despre care am aflat lucruri foarte frumoase şi mi-a lăsat şi mie o impresie excelentă. Şcolile însă, mi-au lăsat un gust amar.
Amar, foarte amar…
Dacă în ceea ce priveşte clasele I–IV, lucrurile mi–au părut în ordine, elevii ciclului secundar m-au speriat. I-am văzut pe micuţi în clase, pe holurile şcolilor şi în curte şi nu m–a frapat nimic. Era totul obişnuit, aşa cum am ştiut şi am văzut întotdeauna copiii. Unii mai săreau, alţii mai ţipau, sau alergau, sau râdeau. Totul normal. Nimic altfel de cum ştiam eu că erau copiii. Dacă pe cei mici, i–am văzut coborând frumos scările, civilizat şi disciplinat, cei mari păreau aproape scăpăţi de la închisoare. Trânteau uşile de m-am mirat cum de mai pot exista uşi în acea clădire. Alergau pe holuri ca scăpaţi din balamuc. Ţipau şi făceau o hărmălaie de am crezut că râmân fără timpane. Inclusiv în uşa secretariatului. Tot în uşa secretariatului era o grămadă mare de băieţi, care trăgea de o fată întinsă complet pe jos. Nu am identificat foarte bine dacă fata râdea sau ţipa, din cauza zgomotului cumplit din holul şcolii. M-am dus şi i-am potolit, am ridicat fata şi i-am certat puţin. S-au potolit un minut şi au reînceput. Fata râdea. Părea că îi făcea chiar plăcere
I–am întrebat dacă se bat sau se joacă şi fata mi–a răspuns că se joacă.
Apoi a venit la mine cu o plângere, un băieţel. Clasa a–V–a sau a VI-a. Îl înjurase altul.
Ca un buuuun mediator, am împăcat copiii.
În toată această perioadă-10 minute, 15 minute-, NU a existat nici o reacţie din secretariat.
NU a ieşit nimeni, NU a spus nimeni nimic.
Am intrat, când a venit doamna pe care o aşteptam.
Nu m-am putut abţine să nu am nici o reacţie şi le-am spus:
„Am stat aici puţin, pe hol, şi m-am îngrozit de ce am văzut!”
Răspunsul a fost:
„Şi noi! Tot timpul!”
Aha! Deci aşa stau lucrurile pe la voi.
Te îngrozeşti tot timpul dar nu faci nimic.
Ce pot să mai zic.
Mai bine tac.